Lokaal Belang benut iedere mogelijkheid om de noodzakelijke beschikbaarheid van Hoogwaardig Openbaar Vervoer en alternatieve mobiliteitsvoorzieningen onder de aandacht te brengen bij aanbieders en beslissers.

Want één ding is zeker; autogebruik wordt steeds minder vanzelfsprekend. Zeker als het gaat om het hebben van meerdere auto’s. Een aantal redenen hiervoor zal vast herkenbaar zijn:

Drukte op de weg

Ondanks dat veel mensen thuis kunnen werken staan we in 2023 alweer vaker in de file dan voor Corona in 2019. Ook zien we een toename van verkeer in de stedelijke gebieden waar steeds meer woningen gebouwd worden. Door een toename van het aantal inwoners in een wijk of stad kan het voorzieningenniveau (winkels, scholen, recreatiecentra, restaurants, etc.), beter op peil gehouden worden. Dat is een voordeel. Nadelen die we ook in Waalwijk zien, zijn een drukker wordend verkeer met onder andere als gevolg een tekort aan parkeerruimte in de directe nabijheid van woningen.

Klimaat en Milieu

Ook ontkomen we niet aan de verduurzaming van onze leefomgeving waardoor autobezit en autogebruik steeds minder de norm wordt. Uiteraard zijn we niet vergelijkbaar met steden als Amsterdam waar veel inwoners bewust al niet meer kiezen voor het hebben van een auto of waar bezoekers liever kiezen voor Openbaar Vervoer in plaats van het moeizaam vinden van een duur parkeerplekje in de binnenstad. Maar in beperkte mate zien we dit ook al gebeuren in middelgrote steden zoals Waalwijk. Schaarse grond en hogere kosten.

Effectiviteit

En daarnaast; als ik weer eens in de file sta voor één van mijn wekelijkse ritjes naar Apeldoorn en om me heen kijk, moet ik constateren dat de capaciteit van veel van die auto’s nauwelijks gebruikt wordt omdat de meeste auto’s, net als die van mij, met 3 lege stoelen rijden. En dat is eigenlijk best wel raar als je je bedenkt dat Openbaar Vervoer aanbieders weinig heil zien in bepaalde buslijnen, omdat ze het rijden met bussen zonder passagiers zien als peperdure ritjes waarbij ze vooral ‘lucht verplaatsen’.

Behoefte en Afhankelijkheid

Zo zien we dat de behoefte aan Hoogwaardig Openbaar Vervoer niet altijd samengaat met het commerciële belang van aanbieders. Vooral niet als het gaat om dun bevolkte gebieden zoals Waspik en Sprang-Capelle. Daarom blijven we op zoveel mogelijk deuren kloppen om het lokale inwonersbelang te laten prevaleren boven het commerciële belang. Zo gaan er in de landelijke politiek steeds meer geluiden op dat provincies, naast de commerciële aanbieders, zelf de gelegenheid moeten krijgen om hier op in te grijpen om te kunnen blijven voorzien in de behoeften van scholieren, forenzen, dagjesmensen en andere reizigers.

Wat willen we daarom bereiken?

De term is al enkele keren gevallen; Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) wat staat voor snelle reistijden, hoge beschikbaarheid en maximaal comfort voor iedereen.
Binnen de gemeente Waalwijk betekent dat de behoefte aan snelle – en beschikbare verbindingen tussen de kernen waardoor voorzieningen snel en makkelijk voor iedereen bereikbaar zijn. Daarnaast werken we aan OV-knooppunten van waaruit onze omliggende steden met snelle verbindingen bereikbaar zijn.

Lokaal Belang grijpt daarom iedere kans aan om het lokale OV vraagstuk onder de aandacht te brengen en waar mogelijk hiervoor te lobbyen. Afgelopen week heeft dat geleid tot een amendement die met ruime meerderheid van de raad is aangenomen. Hierin roepen we de stedelijke regio Breda en Tilburg (SRBT) op, om niet alleen aandacht te hebben voor hoogwaardig OV en OV-knooppunten ten behoeve van de groei van onze gemeente. Maar om ook nu al te anticiperen op minder autogebruik en dat te doen door Hoogwaardige OV verbindingen binnen onze gemeente hoog te prioriteren binnen de ontwikkelstrategie. We hechten aan goede OV voorzieningen en/of alternatieve vervoersmogelijkheden om onderling verbonden te blijven!